Tuesday, September 21, 2010

Pengalaman Kedua


Dah sampai kpd pengalaman ke-2 yg dijanjikan...
Kali ni lagi banyak pengalaman nak cerita
tp xdpt la nak cerita semua...cam mls plak..
huhu....

erm...pengalaman kedua ni tentang perjalanan balik dari Klang ke Jengka...
balik ke tempat asal belajar....
Uwaaaa!!!!!xmoh balik...xpuas duduk rumah lagi...
tp dah sampai Jengke dah pun sekarang ni...huhu
Pada asalnya cuma balik ber-4 sahaja tp jd ber-5 la plak...
Aku, Kakak aku, Ekin & Taufiq
sebabnya mula-mula macam yakin nak bawak kereta sendiri tapi bila kakak aku tanya yakin atau x nak bwk kereta balik Jengka, nak lalu Genting Sempah tu, baru aku terfikir...
Dalam hati aku ni cam yakin, cam x yakin...
lastly,Abg Anuar meng"offer"kan diri utk hantar kami semua balik ke Jengka...
mula-mula Abg Anuar nak hantar naik satu kereta tapi risau plak xde tiket balik ke Klang..
nak bli tiket sampai KL macam kesian plak dekat Abg Anuar..nanti penat..
erm....last2 kakak aku bagi idea kitorang naik kereta lain-lain...Abg Anuar follow dari belakang..
Alhamdulillah....
Sampai jgk akhirnya di Bandar Jengka ni...
Abg Anuar follow dari belakang ktorang...ok jela mula-mula bawa kereta 2...
cuma lambat sikit la...
al-maklumla...Kancil je kan...macam mana nak lawan dengan kereta Perdana 2.0 tu...
huhu...
sampai kat Genting Sempah....huh!!!gler mencabar...
kereta aku bawa makin lama makin perlahan..
tengok meter kereta makin lama makin turun...
Aduh!!!camne ni???
aku ikut pesan Abg Nua ...
Turunkan gear 1 per1 kalau meter turun 10 ke 10...phm x???huhu
aku xtahu nak explain camne...korang faham-faham lah sendiri...
aku dah cuak gak bila kereta aku kejap slow, kejap laju...
nak kata kereta tu tengah naik bukit, aku xnampak pun bukit...pelik-pelik...
kereta aku makin lame makin slow...
last-last Kakak call, bg Abg Nua cakap kat aku..

Abg Nua : Eli bawa kereta 2 gear berapa???
Aku : Gear 4
Abg Nua : (Gelak) eh, turunkan gear sebab lps ni ada lagi bukit yg lagi tinggi...
Aku : Ooo...yeke...ok2

2 lah lebih kurang dialog aku dengan Abg Nua..
aku pun turunkanla gear jadi gear 3...
berderum jgk kereta aku masa tu...huhu
takut rasa...

selesai menghadap jalan Genting Sempah yg penuh liku tu...
stop kat RnR Genting Sempah..
Amek kakak aku yg ada dalam kereta Abg Nua...
kang xamek kang, tertinggal plak dia xsampai Jengka...
huhu
Sambil berhenti tu, pergi kedai jap beli air...hausla plak...
dalam 15 minit stop, baru mulakan perjalanan semula...
nak mulakan perjalanan 2 balik, mende kelakar jadi...
Abg Nua punya pasal la ni...stop kat bahagian Bukit...
kan da payah nak jalan...
Fobia betul aku kat bukit ni...
Taufiq n Ekin kata buat macam masa test JPJ dulu..yg test bukit 2...
gler segan nak buat camtu...
tp kene wat jugak la utk keselamatan bersama...
huh!!!berusaha sehabis yg boleh...
nasib xterundur kereta tu...
kalo x, kesian pakcik kat belakang kereta aku tu kena langgar dengan aku...hehehe
sebelum memecut, lambaian terakhir kpd Abg Nua sebelum tinggalkan dia pulang seorang diri ke Selangor...

perjalanan pulang ke Jengka bermula semula...
bawak kereta x laju...paling laju pun lebih kurang sama je macam sebelum ni..
100km/jam....
kereta xbanyak...tp bila kereta ada, mesti potong kereta aku...sedih aku...
nampak sangat aku ni lambat..hahaha

perjalanan pulang mengambil masa lebih kurang 4jam...
bertolak pukul 2.30, sampai Jengka pukul lebih kurang 6.15 petang...
sampai Jengka, terus hantar taufiq & ekin pulang ke kampus...
dan selepas itu, aku terus pulang ke rumah sewe aku...

apa-apa pun, thanx to :
ABG ANUAR : Sebab temankan & follow kitorang dari belakang sampai RnR Genting Sempah dan seterusnya bersabar dengan kelembapan membawa kereta...hehehe
EKIN : sebab tolong bayarkan tol...aku xsempat nak byr tol...byk kije la nak wat...nak tkr gear, tekan kelas lagi...huhu
TAUFIQ : sebab temankan syg dalam perjalanan...buat lawak, sembang-sembang...

Notes :
Alhamdulillah...Sampai juga di Jengka, Pahang..
hanya menggunakan Perodua Kancil ber'cc'kan 660...& tanpa power stereng...
Walaupun lambat, tp sampai juga ke destini yg dituju...
bak kata pepatah "BIAR LAMBAT, ASALKAN SELAMAT"
Tidakla perlu menggunakan Perodua Viva & Power stereng...hehehe

Gambar utk tatapan :
Aku, Kakak, Ekin & Taufiq

Abg Anuar

Sedang drive


 


1 comment: