Tuesday, September 14, 2010

Pengalaman Pertama

Fuh!dr ujung puasa sampai da raye ni…xsempat jgk nk update blog ni..
Ni barula berkesempatan nk meng’update’..huhu..
Erm…byk nk dikongsi bersame nih..byk jgk yg nk ditulis kt blog ni..
Firstly, nk cte yg before raya…
Time nak balik kampung kt Klang…
First time ‘drive’ kereta sendiri…jauh plak 2..tp sepanjang perjalanan yg panjang berjele 2 bertemanla…ramai yg menemani…siapa ye agaknya???jeng jeng jeng……………
Ade 3 orang…Kakak aku, Taufiq & Abg Anuar…
Aku xla tau sgt bawak kereta ni..eh, xbape mahirla…slp..hehe
Nama pun first time bawak jauh…kena la ada yg ajar cara-cara nk bwk kereta dgn betul..cara nk tukar gear  nak menggunakan gear dgn betul semasa mendaki bukit la…rupa-rupanya senang je  pyh jgk..
Dengan jlnnya yg berbukit bukau, bengkang-bengkok lagi, byk lori lagi…macam-macam lagi la..takut jgk nak bawak kereta 2..mujur x ‘jam’..huhu
Aku bwk kereta tu tak la laju..paling laju pun 100km/jam je…tapi xboleh la nak lwn kereta yg ber’cc’ tinggi…kereta aku ‘cc’nya just 660 659 je…hehe
2 pun aku rasa macam nak terbang di awan dah…melayang…hahaha..
Tp xmengapa..kereta still under control sbb ada “pemberat”…hehe..ops!!!Jgn terasa ye sape2 yg berkenaan..
Perjalanan pulang ke Klang mengambil masa selama lebih kurang 3 jam..eh…tak2…selama 4 jam sbnrnya…
Lama kan???macam dari Penang nak balik rumah aku je lamanya…
Perjalanan bertambah lama bila kena tunggu Abg Anuar kita yg sorang tu..
Mak aiiiii…………..berzaman aku tunggu...dari pukul11.30 sampaila pukul2 petang kot..
Betul la kata orang… “Penantian 1 Penyeksaan”…
Da nak ‘meletup’ jgk aku tunggu..huhu
Tp bulan Ramadhan kan…sbr je la ek…
 Sampai je Abg Anuar kat Temerloh 2, terus aku mulakan perjalanan…
Mula-mula kena keluar dulu dari Temerloh 2..Lps 2 masuk highway terus ke Kuala Lumpur…
Time 2 la skill bwk kereta aku terserlah nampak sgt yg aku xtau sgt nk bwk kereta…xbape nak pandai lagi…Still takut-takut …huhu
Abg Anuar ade, Abg Anuar ajar aku dari belakang…
Yela…dah dia duduk belakang aku kan…Ajar dari belakang la 2..hehe
Lepas Abg Anuar ajar barula aku tau cara-cara nak bawa kereta kat jalan berbukit dengan betul…

Pesanan Abg Anuar semasa di jalan berbukit n di jalan bengkang-bengkok :
“Nak naik bukit, tekan minyak selagi boleh…
tp igt, kawal stereng kereta kalau jalan 2 bengkang-bengkok…
Kalau meter kereta turun sampai 50km/h, tukar gear kereta ke gear 4 supaya kereta x menendang-nendang cam bayi tendang perut ibunya…hahaha,,,merepek..
Ok…teruskan….lepas 2 kalo turun lagi meter kereta 2, turunkan lagi gear tu ikot gear yg sesuai…
Tp igt,jgn sampai gune gear 1…xpasal2 nanti korang punye kereta ter’reverse’...hehehehe”

Dalam perjalanan 2 byk yg aku kena lalui…
Yg confirmnya kena potong lori besar la…kan kat situ banyak lori besar lalu…
Da nak potong lori besar, mestila kena tukar lorong…
Hah,….yg ni aku lemah sekali…takot nanti tgh sedap2 nak tukar lorong,  ada kereta yg berkelajuan tinggi hentam aku dari belakang plak…xke naye aku ms 2…
Tp Alhamdulillah…berkat pertolongan Abg Anuar yg sentiasa memberi arahan, Kakak aku yg slalu bising & Ahmad Taufiq yg sgt pendiam dalam kereta 2, aku berjaya lakukan…YES!!!I’VE MADE IT…
Tp xla sampai terloncat-loncat dalam kereta 2..kang terbabas plak…huhu
Jam menunjukkan pukul 4.30 petang kot…xberapa nak sure la…
Kami tiba di Gombak…Dah masuk Selangor dah…hati aku berbunga mekar…kihkihkih…Jiwang la plak…
Bukan apa…seronok dah nak sampai rumah…
Tp Abg Anuar ni potong plak…ada ke patut time aku da seronok rasa nak sampai rumah dia kata jauh lagi nak sampai Klang…sebenarnya mmg lah jauh lagi…tp dah ada kat dalam Selangor kan, dah dekat la 2 En Anuar oi….
Jam dah pukul 5.15 petang kot…xbape nak sure lagi la…huhu
Aku da sampai kat rumah aku ni ha…
Wow!!!!seronok rasa…lame xbalik la katanya…iyeke lama xbalik???hehe
Sampai je kat uma, aku parking kereta, matikan enjin n terus masuk rumah…barang2 dalam bonet kereta, biar mereka saja yg bawa masuk ke dalam rumah…aku sudah penat memandu sendirian…huhu
Sampai rumah, apa lagi nak buat…terus g dapur, minum….eh2…xpose ke aku nih???Kan bulan Ramadhan ni…suka-suka hati je nak minum….huhu
Ok la…setakat ni je la yg nak dikongsi…
Tunggu PENGALAMAN KEDUA plak lepas ni memandu kereta sendirian bersama teman-teman tanpa ada yg ajar plak…

No comments:

Post a Comment